On Handcrafting and Life in General.

“Heirloom” is knitting code for “This pattern is so difficult that you would consider death a relief”.”― Stephanie Pearl-McPhee, At Knit’s End: Meditations for Women Who Knit Too Much

When I was packing for the move last fall, I found this old but still much beloved doll and a mouse had used his soft body to make warm nest . Aawh,  I could not trow it out. So I gave him a good bath and a new body. And than I went a little overboard with giving him a new outfit…

Toen ik de afgelopen herfst alles aan t inpakken was voor de verhuizing, kwam ik deze oude maar bijzonder geliefde pop tegen en een muis had zijn stoffen lijfje gebruikt om een nestje van te maken. Ach, ik kon hem toch niet weggooien. Dus gaf ik hem een warm bad en een nieuw lijfje. En ging mezelf enigszins te buiten met t maken van een nieuwe outfit voor hem.

DSC_7942

Whilst I was busy, I started reminiscing about my youth, handcrafting and life in general.

Terwijl ik zo druk was, begon ik te mijmeren over mijn jeugd, handwerken en t leven in t algemeen.

DSC_7944

In The Netherlands,  it was tradition that young girls were taught the handcrafting skills of knitting, crocheting, embroidery, etc at school. Every wednesday afternoon it was girls only in the classroom and with steel needles and cheap white cotton yarn under the eyes of the ‘ handcraft teacher’ (in my mind always a bit of sour faced elderly ladies) The idea was, by the time a girl left elementary school, she had the skills, patterns and examples of all the items she would need for her future house hold: knitted underwear, baby bonnets, egg warmers,etc.

DSC_7945

Nederlandse dames van 40+ herinneren zich vast nog de woensdagmiddagen,  helemaal gewijd aan t leren van de nuttige en fraaie handwerken onder t oog van de handwerkjuf (naar mijn idee altijd wat oudere en zure dames) Zo had t meisje aan het einde van de lagere school  patronen en voorbeelden van de hoognodige zaken voor haar toekomstig huishouden: gebreid ondergoed, baby mutsjes, eierwarmers, etc.

DSC_7947

I was not very good at it…my sweaty struggling hands made the needles rust and got yarn discolored and stuck to the needles: the teacher looked even more sour faced by then. I wont even mention the results of needle and thread and the mysteries of a crochet hook.

Ik was er niet zo goed in…mijn zweterige onhandige handen maakten de goedkope stalen naalden roestig en verkleurden t  witte goedkope katoenen garen: de juf werd er alleen maar zuurder van. En t resultaat van naald en draad en de geheimzinnige haaknaald zal ik maar helemaal niet vermelden.

DSC_7948

Bless the heart of a young modern teacher who saw immediately that my fine motor skills needed a little nurturing.  She let me practice with macrame and simple knitted little squares to make funny wall hangings from. She brought the joy in handcraft to me and the important lesson that sometimes you need to take a different path to learn something but you will get there in the end!

Wat een zegen was de komst van een hippe jonge juf die onmiddellijk zag, dat mijn fijne motoriek gewoon wat extra aandacht nodig had. Ze liet me oefenen met macramé en grappige wandkleedjes maken van simpel gebreide vierkantjes. Ik kreeg plezier in handwerken en ze gaf me de belangrijke les dat je soms een andere weg moet nemen om iets te leren maar dat je er dan net zo goed komt.

DSC_7952

I wish, I had not forgotten her name. But every time I finish a project I sent her a thank-you-so-very-much thought.

Ik wenste dat ik haar naam niet was vergeten. Maar elke keer als ik een project af heb, zend ik haar wel een hartelijk-bedankt-voor-alles gedachte.

Love and Liefs,  Johanna.

 

5 thoughts on “On Handcrafting and Life in General.

  1. Pingback: I Learn to Knit | Like Flora Poste

  2. what a lovely read and wise words. While reading I thought about my coordination problems (I’m not very good at some motorial coordination tasks) and that people have different “strengths and weaknesses”, which doesn’t make better or worse. We’re all different and that’s good for me🙂 Also, I agree that each of us has to find her/his own way and path about life and things. Your modern teacher had a helpful approach, it created enthusiasm in the pupil rather than just looking at it from a productional perspective.

    The book you cite must be a good read, I’ll look out for it🙂

    Thank you!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s